Δουλεύει το μοντέλο εργασίας από το σπίτι; Το πρώτο πείραμα σε τυχαίο δείγμα έγινε το 2016 στην - wait for it - Κίνα. Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Ctrip χώρισε τυχαία μία ομάδα εθελοντών στα δύο: οι μισοί δούλευαν από το σπίτι, οι άλλοι μισοί από το γραφείο, για 9 μήνες.
Τα αποτελέσματα; Η παραγωγικότητα των εργαζομένων που δούλευαν από το σπίτι αυξήθηκε κατά 13%. Μάλλον επειδή αυξήθηκε κατά 9% ο χρόνος που αφιέρωναν στην εργασία τους. Η εταιρία εξοικονόμησε πάνω από $1000 ανά εργαζόμενο. Στο τέλος του πειράματος, όμως, οι μισοί από αυτούς που εργάζονταν από το σπίτι, ζήτησαν να επιστρέψουν στο γραφείο. Ωραίο που γλίτωναν χρόνο στα μέσα συγκοινωνίας, φανταστικό που είχαν την άνεση του μπάνιου και της κουζίνας τους - αλλά η μοναξιά δεν αντεχόταν. Με τα πολλά, η εταιρία δεν πρόλαβε να δει ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα αν εργάζονταν όλοι 100% από το σπίτι.
Το πραγματικό πείραμα!
Και μετά ήρθε με πυροτεχνήματα και τύμπανα στις ζωές μας το 2020 και το πραγματικό πείραμα (πάλι ξεκινώντας από την Κίνα – υπάρχει κάτι εδώ;) Η πανδημία COVID-19 ανάγκασε πολλές επιχειρήσεις να υιοθετήσουν πολύ γρήγορα το μοντέλο τηλε-εργασίας. Αυτή τη φορά δεν υπήρχαν πειραματικές ομάδες και ομάδες ελέγχου. Ούτε αποκλείστηκαν όσοι δεν πληρούσαν ορισμένα κριτήρια (π.χ. καλό Internet στο σπίτι). Έπρεπε όλοι να μεταφερθούν στα σπίτια τους μέσα σε λίγες μόνο ημέρες. Με ό,τι κι αν σήμαινε αυτό: 56 τετραγωνικά για 4 άτομα; Σιδερώστρα για γραφείο; Internet πιο αργό κι από τον θάνατο;
Το ζήσαμε σε όλο τον κόσμο. Κάθε επιχείρηση έπρεπε να κάνει αναγκαστικά το δικό της πείραμα. Το κάναμε κι εμείς στην Hellas Direct!
182 άτομα, σε Ελλάδα και Κύπρο, μεταφέρθηκαν σπίτι σε 5 ημέρες
Είχαμε ήδη τις βάσεις για ένα Work From Home μοντέλο. Όλες οι ομάδες - από την εξυπηρέτηση Πελατών στην Αθήνα μέχρι τους software developers στη Λευκωσία - χρησιμοποιούν πλατφόρμες που τους επιτρέπουν να στείλουν ένα email στον πελάτη, να πληρώσουν έναν σπασμένο καθρέφτη, να αλλάξουν ένα κόμμα στο site μας, μέσα σε δευτερόλεπτα. Με άλλα λόγια, ήμασταν όλοι ήδη online.
Αν δεν έχεις τους καλύτερους Systems δεν πας πουθενά, ούτε καν σπίτι
Το θέμα ήταν να μεταφέρουμε όλες αυτές τις δυνατότητες στα σπίτια μας. Enter η καλύτερη ομάδα Systems όλου του κόσμου. Μας μετέφεραν όλους σπίτι σε 5 ημέρες. Με προτεραιότητα στους γονείς, στους πιο ευάλωτους και όσους κινούνται με μέσα μαζικής μεταφοράς. Μέχρι τις 16 Μαρτίου ήμασταν όλοι 100% από το σπίτι. Χωρίς να διακοπεί ούτε για μισό λεπτό η 24/7 εξυπηρέτηση του πελάτη. Και χωρίς να καταλάβουμε εμείς οι κοινοί θνητοί πώς ακριβώς το έκαναν (εκεί είναι η μαγκιά!). Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι μας έφεραν άλλα 52 νέα laptops, ότι διεύρυναν το δίκτο VPN της εταιρίας κατά 400% και ότι τις 2 προηγούμενες εβδομάδες ήταν κλεισμένοι σε μία αίθουσα με καφέδες, κουρασμένα μάτια και πολλά καλώδια.
Όλα έτοιμα; Όχι!
Δεν είναι μόνο θέμα τεχνολογικού εξοπλισμού. Πώς δουλεύει οργανωμένα και συντονισμένα μία εταιρία 182 ατόμων, διασκορπισμένων σε διάφορες γειτονιές της Λευκωσίας και της Αθήνας; Όλες οι έρευνες που μελετούν την επικοινωνία από απόσταση συμφωνούν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν εργαζόμενο είναι να αισθάνεται αποκομένος/η, να νιώθει ότι δεν ανήκει στην ίδια ομάδα, ότι δε συντονίζεται με τους υπόλοιπους. Υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που μπορεί και πρέπει να κάνει καθένας για να μη χάσει το μυαλό του δουλεύοντας από το σπίτι.
Αλλά πρέπει να μπουν νέοι κανόνες! Εμείς ξεκινήσαμε με 2 βασικούς: κάθε ομάδα κάνει μία 10λεπτη βιντεοκλήση κάθε πρωί. Ακόμη κι αν τα μέλη της ομάδας δεν έχουν τίποτα συγκεκριμένο να πουν κι απλώς χαζεύει ο ένας τη βιβλιοθήκη του άλλου. Και όλη η εταιρία - και τα 182 άτομα - μπαίνει σε τηλεδιάσκεψη κάθε Δευτέρα. Για να είναι συντονισμένες όλες οι ομάδες μεταξύ τους.
Τελικά, καταλήξαμε να τρώμε όλοι μαζί τις Παρασκευές, να τραγουδάμε όλοι μαζί Αρλέτα και να σπαμάρουμε καθημερινά ο ένας τον άλλον με φωτογραφίες σκυλιών/γατιών/παιδιών/μπέργκερ/σούσι/μοχίτο, το τραγούδι της ημέρας, το δεύτερο και τρίτο τραγούδι της ημέρας, καλόγουστα memes, κακόγουστα memes - τα πάντα.
Βγάλαμε κανόνες ακόμη και για το video-bombing (την ξαφνική εμφάνιση παιδιών ή κατοικιδίων σε μία τηλε-διάσκεψη): Επιτρέπεται και ενθαρρύνεται στις πρώτες κλήσεις. Μετά γίνεται κουραστικό. Κάθε φορά που κάποιος εμφανίζει ένα σκύλο να "πει γεια σε όλους", χρωστάει ένα κέρασμα στους υπόλοιπους . Ναι, βλέπουμε μπροστά, μετά την καραντίνα.
Τα αποτελέσματα;
Καλά όλα αυτά. Έστω ότι τα βρίσκουμε εμείς. Αφιερώνουμε 1.000 ώρες ανά ομάδα μπροστά από οθόνες μέσα σε 1 μήνα. Το Slack έχει πάρει φωτιά (αυξήθηκαν κατά 2.5 φορές τα μηνύματα που στέλνουμε). Τραγουδάμε. Παραγγέλνουμε πίτσες και τρώμε μαζί. Δεμένοι και μάχιμοι.
Η εξυπηρέτηση του πελάτη; Μένει ίδια; Αυτό είναι το τεστ στο τέλος της ημέρας. Μέχρι το τέλος του Μαρτίου είχαμε σχεδόν 3πλασιάσει τις επισκέψεις στο site μας. Αντίστοιχα αυξήθηκαν και οι πωλήσεις μας κατά 45%. Αν όλα λειτουργούν ρολόι μέσα στην εταιρία, τότε το ίδιο γίνεται και με την εξυπηρέτηση!