Οκ, το έχεις ακούσει άπειρες φορές, χρόνια τώρα: «Λένε ότι κάποτε τα αυτοκίνητα θα είναι ιπτάμενα». Η λέξη κλειδί κάθε φορά που το άκουγες ήταν το κάποτε. Κάποτε = όχι τώρα. Not your problem. Απαπα. Δεν είμαστε για τέτοια.
Κι όμως, ήρθε το 2021 και απ’ ό,τι φαίνεται είμαστε έτοιμοι για τέτοια. Τόσο έτοιμοι, μάλιστα, που ζεσταίνουμε μηχανές και πουδράρουμε έλικες -8 παρακαλώ- για αγώνες! Το πρώτο πρωτάθλημα ιπτάμενων αυτοκινήτων, η πρώτη εναέρια Formula 1, θα γίνει φέτος. Όχι κάποτε!
Airspeeder MK3: το πρώτο ιπτάμενο αυτοκίνητο!
Η αυστραλιανή εταιρία Alauda παρουσίασε στις 4 Φεβρουαρίου, το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο αυτοκίνητο που θα πάρει μέρος στο πρωτάθλημα ιπτάμενων αυτοκινήτων της σειράς Airspeeder: το Airspeeder MK3.
Και γιατί το λέμε ιπτάμενο αυτοκινητάκι ενώ μοιάζει με drone ή ελικόπτερο; Τεχνικά μιλώντας, αυτό που βλέπουμε είναι ένα eVTOL (electric vertical take-off and landing vehicle). Δηλαδή ένα ηλεκτρικό όχημα, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης. Που σημαίνει ακριβώς αυτό: είναι όχημα που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά επιβατών, και έχει τη δυνατότητα να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, δηλαδή να πετάξει.
Κι όχι απλά να πετάξει. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, το MK3 έχει όλες τις προδιαγραφές –βάρος, υλικό, αεροδυναμική– ώστε να μπορεί να κάνει ελιγμούς ακρίβειας και να παίρνει κλειστές στροφές. Όπως ακριβώς ένα μονοθέσιο της Formula 1. Απλώς αντί να είναι σε πίστα στην επιφάνεια της γης, θα είναι στον αέρα.
Είναι ηλεκτρικό, οικολογικό, εντυπωσιακό, ούτε οι ίδιοι οι κατασκευαστές του δεν το πιστεύουν ότι τα έχουν καταφέρει και έχουν μπροστά τους αυτό που σχεδίαζαν τα τελευταία 3 χρόνια.
Ο ένας πιο ενθουσιασμένος από τον άλλον:
Πώς δουλεύει ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο;
Ως προς τον σχεδιασμό του, το MK3 είναι ένας συνδυασμός Formula 1 και drone. Δεν έχει τροχούς, έχει 8 έλικες, οι οποίοι τροφοδοτούνται από δύο κινητήρες 96 kW. Ζυγίζει μόλις 100 κιλά (χωρίς τον οδηγό) καθώς διάφορα μέρη του, όπως η άτρακτος και το πλαίσιο, είναι φτιαγμένα από ανθρακονήματα, ένα υλικό που αγαπάνε πολύ οι μηχανικοί γιατί έχει αντοχές και μικρό βάρος. Και όσο πιο ελαφρύ το αγωνιστικό αυτοκίνητο, τόσο πιο ευέλικτο και άρα αποδοτικό.
Τα πρώτα σχέδια σε χαρτί:
Το Airspeeder MK3, πιάνει, στον αέρα, τελική ταχύτητα 120 χλμ/ώρα. Αλλά ενώ έχει θέση για οδηγό, προς το παρόν, είναι τηλεκατευθυνόμενο. Που σημαίνει ότι στους αγώνες, που άλλωστε θα είναι πιλοτικοί, οι οδηγοί δεν θα βρίσκονται μέσα στα οχήματα, αλλά θα το χειρίζονται από απόσταση. Ευτυχώς λέμε εμείς!
Δεν ξέρουμε ακριβώς πότε μέσα στη χρονιά θα γίνει το εναέριο πρωτάθλημα, αλλά ξέρουμε ότι η Airspeeder, διοργανώτρια, θα στείλει 10 μη επανδρωμένα MK3. Όλα θα κατασκευαστούν στην έδρα της, στην Αδελαΐδα, νότια Αυστραλία, όπου έχουν συγκεντρωθεί τα διαμαντάκια της αεροδιαστημικής και της τεχνολογίας αυτοκινήτων, κορυφαία ονόματα με εμπειρία εργασίας στα μεγαλύτερα brands αεροσκαφών και αυτοκινήτων, όπως Mclaren, Babcock Aviation, Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce και Brabham.
Εδώ το dream team:
Πόσο ασφαλής είναι ένας εναέριος αγώνας;
Θα δείξει, και ευτυχώς ο πρώτος γύρος θα είναι πιλοτικός, και τα οχήματα δεν θα είναι επανδρωμένα. Πάντως, απ΄ό,τι φαίνεται, έχουν πάρει έξτρα μέτρα ώστε να περιορίσουν τον κίνδυνο να συγκρουστούν μεταξύ τους τα ιπτάμενα αυτοκινητάκια.
Ενσωματωμένο με ειδικά ραντάρ απόστασης και παλμική ακτινοβολία, κάθε αγωνιζόμενο αυτοκίνητο θα έχει γύρω του ένα προστατευτικό πεδίο που θα το διατηρεί σε ασφαλή απόσταση από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.
Και όπως και στην παραδοσιακή κλασική Formula 1, θα έχει και αυτός ο αγώνας pit stops, τις γνωστές στάσεις που κάνουν τα αγωνιζόμενα αυτοκίνητα όταν χρειάζονται επέμβαση από ειδικευμένους μηχανικούς και όπου παίζει ρόλο και το παραμικρό κλάσμα του δευτερολέπτου!
Στην περίπτωση των αγώνων Airspeeder, για τη στάση, προφανώς, τα αυτοκίνητα θα προσγειώνονται στο έδαφος, όπου οι μηχανικοί θα αναλαμβάνουν την αφαίρεση και αντικατάσταση μπαταρίας. Μάλιστα, ανάλογα με την περίσταση, θα μπορούν να διαλέγουν είτε πιο ελαφριά μπαταρία, για περισσότερη ευελιξία, είτε πιο βαριά, για μεγαλύτερη διάρκεια.
"Το πρωτάθλημα θα φέρει πρόοδο στην τεχνολογία"
Γιατί βιάζονται να βάλουν τα αυτοκινητάκια σε αγώνες; Γιατί πιστεύουν ότι οι αγώνες θα δώσουν ένα boost στην ανάπτυξη της τεχνολογίας των ιπτάμενων αυτοκινήτων παραγωγής. Αυτός είναι ο στόχος της Airspeeder, η οποία θεωρεί ότι τα ιπτάμενα αυτοκίνητα είναι η ιδανική λύση για γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις ανθρώπων και μεταφορές προϊόντων.
"Η παρουσίαση του πρώτου παγκόσμιου ηλεκτρικού αγωνιστικού αυτοκινήτου πλήρους μεγέθους, αποτελεί ορόσημο για την επανάσταση στην κινητικότητα. Ο ανταγωνισμός οδηγεί την πρόοδο και επιταχύνει την άφιξη της τεχνολογίας που θα μεταμορφώσει τις 'καθαρές' μετακινήσεις επιβατών", σχολίασε ο Matthew Pearson, ιδρυτής της Airspeeder και Alauda Aeronautics.
Ο περήφανος CEO:
MK4: Ιπτάμενο και επανδρωμένο!
Το MK3 είναι, ας το πούμε, το ζέσταμα. Οι μηχανικοί της Airspeeder ελπίζουν ότι η δεύτερη σειρά αγώνων ιπτάμενων αυτοκινήτων, το 2022, θα γίνουν με οδηγούς που θα βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο. Και γι' αυτό ήδη προετοιμάζουν το επόμενο μοντέλο, MK4.
Εδώ πάμε σε άλλα μεγέθη, καθώς το MK4 θα ζυγίζει 400 κιλά, όχι 100. Η τελική ταχύτητά του θα φτάνει τα 160 χλμ./ώρα με επιτάχυνση 2,3'' σε 0-100 χλμ. Θα έχει 22 αισθητήρες και 8 κάμερες και όλους τους μηχανισμούς ασφαλείας που διαθέτει και το αδερφάκι του, MK3. Απλώς αυτό θα είναι σχεδιασμένο ώστε να βρίσκεται ο οδηγός μέσα σε αυτό.
Φυσικά, ο οδηγός που θα πάρει μέρος στους αγώνες θα είναι επαγγελματίας οδηγός formula 1, ειδικευμένος και εκπαιδευμένος στο νέο μοντέλο αυτοκινητιστικών αγώνων, και κατά πάσα πιθανότητα ήδη ανυπομονεί για αυτή τη στιγμή. Βασικά, για τέτοιες στιγμές ζει.
Για όλους εμάς τους υπόλοιπους, η ιδέα ενός ιπτάμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου πάνω από τα κεφάλια μας ή, ακόμη χειρότερα, ενός ιπτάμενου ηλεκτρικού ταξί έξω από την πόρτα μας, μας προκαλεί κάπως διαφορετικά συναισθήματα. Ανατριχιάζουμε κι εμείς, αλλά για άλλους λόγους!