Το να μετατρέψεις ένα supercar, που αξίζει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, σε συντρίμμια, ακόμη κι αν είναι προμελετημένο και γίνεται σε ασφαλές περιβάλλον, με κούκλες αντί για πραγματικούς ανθρώπους, πονάει αρκετά. Και εμάς που το βλέπουμε σε βίντεο με γουρλωμένα μάτια και σφιγμένα σαγόνια, αλλά, κυρίως, τους κατασκευαστές του, οι οποίοι, ξοδεύουν εκατομμύρια κάθε χρόνο για να καταστρέψουν με ασφάλεια τα εξωτικά αυτοκίνητα που κατασκευάζουν - για να βγάλουν, τελικά, ακόμη περισσότερα εκατομμυριάκια, να τα λέμε κι αυτά.
Κάθε μοντέλο, είτε αξίζει €10.000 είτε €100.000, πριν βγει στην αγορά, περνάει από κάποια crash tests, δοκιμές που αξιολογούν το επίπεδο ασφάλειας του οδηγού και των επιβατών, αλλά και των γύρω πεζών ή ποδηλατών, σε περίπτωση σύγκρουσης. Φυσικά, όσο πιο ακριβό το αυτοκίνητο, τόσο πιο ακριβό το crash test. Και οι δοκιμές αυτές, έχουν ένα σεβαστό κόστος από μόνες τους, αν σκεφτείς ότι μόνο οι κούκλες που χρησιμοποιούνται στα crash tests μπορεί να κοστίζουν πάνω από €100.000 η μία....
Ετοιμάσου για σκληρές εικόνες: πώς καταστρέφεις με στυλ και ασφάλεια τα πιο εντυπωσιακά supercars!
Lamborghini Murcielago
60 χλμ/ώρα δεν είναι και καμία εξωφρενική ταχύτητα, ειδικά αν μιλάμε για μία Lamborghini Murcielago, ένα από τα πιο γρήγορα και κουκλίστικα supercars της δεκαετίας 2000s, που πιάνει τα 330 χλμ/ώρα. Κι όμως, ακόμα και η ταχύτητα των 60 χλμ. αρκεί για να στραπατσαριστεί το μπροστινό μέρος αυτού του εξωτικού πουλιού, σε μία μετωπική σύγκρουση, όπως φαίνεται στο βίντεο:
Και κάπως έτσι τσακίζεται ένα αυτοκίνητο αξίας (τότε) πάνω από €280.000.
Δεν είναι ευχάριστο το θέαμα, αλλά αυτός είναι ο ρόλος της συγκεκριμένης Lambo σε περίπτωση ατυχήματος: να διαλυθούν τα εξωτερικά της μέρη (crumple zone), ώστε να εκτονωθεί μέρος της ενέργειας της σύγκρουσης και να προστατευτούν τα εσωτερικά, τα πιο σημαντικά, μέρη και κυρίως τα κουλ, εύπορα ανθρωπάκια που βρίσκονται μέσα.
Koenigsegg Regera
Υπό κανονικές συνθήκες, όταν μιλάμε δηλαδή για ένα συμβατικό αυτοκινητάκι, ένα Yaris, ένα Corolla, ένα Ford Forcus, ξέρεις τα μοντέλα των κοινών θνητών, για να ολοκληρωθεί ένας γύρος δοκιμών σύγκρουσης μπορεί να χρησιμοποιηθούν μέχρι και 15 διαφορετικά αυτοκίνητα. Όσα χρειαστούν, τέλος πάντων, για να γίνουν όλες οι δοκιμασίες (μετωπική, πλαϊνή κ.ο.κ.).
Αλλά όταν μιλάμε για ένα αυτοκίνητο αξίας €1,6 εκατ., όπως είναι η Koenigsegg Regera, δεν είναι τόσο απλό το να καταστρέψεις καμιά 15αριά αυτοκίνητα. Επειδή, λοιπόν, είναι ακριβό το σπορ, η Koenigsegg έχει βρει κόλπο ώστε να χρησιμοποιεί για όλα τα tests μόνο ένα αυτοκίνητο.
Ουσιαστικά σε κάθε test χρησιμοποιεί το ίδιο σασί, το οποίο είναι το πιο ακριβό μέρος του αυτοκινήτου. Απλώς μετά από κάθε δοκιμή κάνει τις απαραίτητες επισκευές και αντικαθιστά όταν χρειάζεται τα εξωτερικά κομμάτια. Κι αυτό βγαίνει πολύ πιο οικονομικό από το να άλλαζε αυτοκίνητα αξίας €1,6 εκατ!
Έτσι μπορούν να το χτυπάνε με εμπόδια, σιδερικά και σφυριά, σχεδόν, αλύπητα!
Prosche Taycan EV
Όσο πιο καλά πάει ένα αυτοκίνητο στα crash tests, τόσο πιο λίγες επαναλήψεις χρειάζονται, και τόσο λιγότερα χρήματα ξοδεύονται 😉
Ένα τέτοιο success story ήταν η αξίας €80.000 -και ηλεκτροκίνητη παρακαλώ!- Porsche Taycan που δοκιμάστηκε στα crash tests από τον, ιδιαίτερα αυστηρό στα ratings του, οργανισμό Euro-NCAP.
Εύγε! Ακόμα και στην πλαϊνή σύγκρουση, την πιο απαιτητική δοκιμή για την αντοχή και ανθεκτικότητα ενός αυτοκινήτου, η Taycan τα πήγε περίφημα.
Ενώ στη μετωπική, όπου το δοκιμαζόμενο όχημα συγκρούεται με εμπόδιο (υποτίθεται άλλο αυτοκίνητο), οδηγός και συνοδηγός (οι κούκλες δηλαδή) τη γλίτωσαν με λίγα τραύματα στα γόνατα και το μηριαίο οστό!
Έτσι η Taycan τσίμπησε τα 5 αστέρια από το Euro-NCAP και, δικαιωματικά, προστέθηκε στη λίστα με τα πιο (απρόσιτα) ασφαλή αυτοκίνητα το 2019.
Mercedes-Benz SLS AMG
Άλλο ένα supercar που πέρασε με άριστα τα crash tests, μία μεγάλη επιτυχία -και ανακούφιση- για τους κατασκευαστές του, καθώς μιλάμε για ένα μοντέλο αξίας από €160.000 έως €400.000, ανάλογα με την έκδοση.
Το highlight στο βίντεο, είναι η μετωπική σύγκρουση, όπου ναι οκ, μπορεί η υπέροχη μούρη της Mercedes να στραπατσαρίστηκε, κι αυτό σίγουρα κόστισε και πόνεσε, αλλά οι κούκλες βγήκαν από το ατύχημα άθικτες! Ακόμη και το παρμπρίζ σώθηκε!
Επίσης εντυπωσιακή είναι η ρύθμιση έκτακτου ανοίγματος των θηρών του αυτοκινήτου. Κανονικά, οι πόρτες της Mercedez ανοίγουν προς τα πάνω, σαν φτερά, όπως ταιριάζει σε ένα κλασικό supercar. Σε περίπτωση που βρεθεί όμως αναποδογυρισμένο, λόγω ατυχήματος, ενεργοποιείται αυτόματα η ρύθμιση έκτακτης ανάγκης της πόρτας, ώστε να απεγκλωβίζονται με ασφάλεια όσοι βρίσκονται μέσα.
McLaren F1
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά, γρήγορα και όμορφα supercars που κατασκευάστηκαν ποτέ. Ένα κυριολεκτικά σπάνιο πουλί, καθώς κατασκευάστηκαν μόλις 106 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 10 βγήκαν στην αγωνιστική σκληροπυρηνική έκδοση F1 GTR Longtail. Μάλιστα, σύμφωνα με τη McLaren, σε κυκλοφορία στους δρόμους πρέπει να βρίσκονται μόλις το 10% των αυτοκινήτων McLaren, δηλαδή καμιά 10αριά το πολύ, σε όλο τον κόσμο!
Οπότε σίγουρα δεν ήταν εύκολη η απόφαση της αντιπροσωπείας να θυσιάσει ένα από τα αυτοκίνητα που κατασκεύασε τη δεκαετία του '90, συγκεκριμένα το μοντέλο McLaren F1 XP2, για να δοκιμάσει τις αντοχές και δικλείδες ασφαλείας του μοντέλου της, σε πιστοποιημένα crash tests. Το έκαναν όμως και δικαιώθηκαν, καθώς το καμάρι τους κέρδισε 4,5 στα 5 αστέρια!
Ήταν ένα crash test που συζητήθηκε πολύ -ακόμη κι αν δεν κυκλοφόρησαν πολλά πλάνα για το διψασμένο κοινό- καθώς μιλάμε για το πρώτο μη αγωνιστικό αυτοκίνητο στην ιστορία της McLaren, το οποίο μάλιστα κατέκτησε τον τίτλο του ταχύτερου μοντέλου χωρίς κανενός είδους ενίσχυση, με τελική ταχύτητα τα 376 χλμ/ώρα.
Και μόλις πριν από 5 χρόνια, ένα από τα δυσεύρετα μοντέλα F1 GTR Longtail πουλήθηκε στην εξωπραγματική τιμή των €12,7 εκατ.! Not bad!
Πάντως, όσο εντυπωσιακά είναι τα supercars, ακόμη και όταν τσακίζονται σε τοίχους και εμπόδια, άλλο τόσο εντυπωσιακοί είναι οι μηχανισμοί και οι μέθοδοι των crash tests, που αναπτύσσονται και αναβαθμίζονται μαζί με την τεχνολογία των αυτοκινήτων. Ο πήχης, πια, είναι πολύ ψηλά, και οι απαιτήσεις για την ασφάλεια οδηγών, επιβατών και πεζών αυξάνονται. Φτάσαμε άλλωστε στην εποχή όπου ένα αντίστοιχο τέρας, το Tesla Model 3, διανύει 600 χιλιόμετρα μόνο του, στον αυτόματο, χωρίς καμία παρέμβαση από τον οδηγό του!
Ό,τι αυτοκίνητο κι αν οδηγείς, όσα χρήματα κι αν ξόδεψες, στόχος πάντα είναι ένας, η ασφάλεια η δική σου και των γύρω σου. Drive safe!